AH-1S Cobra je americký dvoumístný jednomotorový bitevní vrtulník určený k přímé podpoře pozemních jednotek a k ničení živé síly a bojové techniky nepřítele.
Více jak 50 let uplynulo od vzletu prototypu první Cobry (3. 9. 1965), koncept bitevního vrtulníku „Iroquois Warrior“ existoval u firmy Bell ještě o 3 roky dříve. Válka ve Vietnamu posílila potřebu bitevního vrtulníku a urychlila vývoj. V dubnu 1966 vyhrál Bell armádní soutěž o bitevní vrtulník před firmami Lockheed, Boeing, Sikorsky a Piasecki.
Bellův Model 209 byl vyvinut s použitím motoru, převodovky a rotoru systému Bell UH-1C „Iroquois“ známý pod přezdívkou „Huey“. Proto první přezdívka Cobry zněla jako „Huey Cobra“ (AH-1G).
První Cobry (AH-1G) byly dodány americké armádě v červnu 1967. Zúčastnily se války ve Vietnamu jako prostředky palebné podpory pozemních jednotek, doprovody transportních vrtulníků, jako vzdušné dělostřelectvo (rakety Hydra 70 mm) nebo ve spolupráci s průzkumným OH-6 ničení nepřátelských postavení. Ve Vietnamu počty AH-1 Cobra přesáhly 1 000 ks (v letech 1967-73) a přes 300 jich bylo ztraceno v boji nebo haváriích.
Celý název: | AH-1S COBRA |
Výrobce: | BELL Helicopter (USA) |
Rozložení osob na palubě: | Přední sedadlo - gunmaster/cestující | Zadní sedadlo - pilot |
Rozměry vrtulníku: | Délka = 16,2m / Výška = 4,12m / Šířka = 3,05m (včetně křídel) |
Pohonná jednotka: | 1x turbohřídelový AVCO Lycoming T53-L-703 |
Výkon motoru: | 1 800 hp |
Max. vzletová hmotnost: | 4 535 kg |
Hmotnost vrtulníku: | 2 993 kg |
Typ paliva: | JET A-1 |
Spotřeba paliva: | 380 l/h |
Cestovní rychlost: | 240 - 280 km/h |
Max. vzdušná rychlost: | 318 km/h |
Max. dolet: | 680 km |
Max. operační hustotní výška: | 3 719 m |
Objem nádrží: | 992 l |
Max. hmotnost cestujícího na konstrukci: | 140 kg |
Neváhejte a kontaktujte nás! Určitě spolu něco vymyslíme!
objednat na míru