Mig-15UTI (výrobní číslo 242266) je české produkce a pod označením CS-102 byl vyroben v Aeru Vodochody. Jedná se o dvoumístnou cvičnou verzi legendární proudové stihačky s motorem VK-1. Letoun má domovské letiště v Hradci Králové a je ve zbarvení české kamufláže 30. SBOLP “Ostravský” s charakteristickým znakem města Ostravy na přídi letounu. Barevné provedení letounu odpovídá Migu, který na hradeckém letišti létal do roku 1983 s označením 2514.
Výrobní číslo: 242266
Posádka: 2
Rozpětí: 10,08 m
Délka: 10,10 m
Výška: 3,70 m
Nosná plocha: 20,60 m²
Hmotnost prázdného letounu: 3681 kg
Vzletová hmotnost : 5069 kg
Max. vzletová hmotnost : 6038 kg
Pohonná jednotka: 1 turbokompresor.mot. Klimov VK-1
Vzletový výkon pohonné jednotky: 2700 kp (26,478 kN)
Maximální rychlost: 1076 km/h (u země)
Dostup: 15 500 m
Počáteční stoupavost: 46 m/s
Čas výstupu do výšky 5000 m: 1,95-2,10 minuty
Čas výstupu do výšky 10 000 m: 5,5 minuty
Dolet: 565 km (ve výšce 1000 m, bez přídavných nádrží)
Max. dolet, s příd. nádržemi: 1860 km
Mig 15UTI výrobní číslo 242266 byl vyroben v Aero Vodochody, pod licenčním typovým označením CS-102, s motorem RD-45. Zálet letounu proběhl ve Vodochodech 22.4.1955 s posádkou ve složení Vlastimil David a Antonín Bartoš. Dne 17.6.1955 byl letoun exportován do Polska.
V polském letectvu působil jako cvičný letoun u 61 LPSzB na základně Biała Podlaska, a to až do 22. listopadu 1990. Během služby se v kokpitu tohoto letounu vystřídala celá řada vynikajících polských letců, mezi nimiž byl i první polský kosmonaut Mirosław Hermaszewski. Po skončení vojenské letecké služby byl letoun uskladněn a zakonzervován.
V roce 1994 Mig 15 UTI výrobního čísla 242266 koupil pan Tom Smith a odvezl ho do Kalifornie, kde byl v březnu 1996 zaregistrován pod značkou N – 41125. Jeho novým domovem se stalo letiště v Paso Robles CA. Letoun tak mohli obdivovat nejen návštěvníci Estrella Warbird Museum of Paso Robles, ale i příznivci leteckých dnů po celých Spojených státech.
V roce 2013 letadlo koupila společnost Czech Flying Legends. Mig se tak po mnoha letech vrátil zpět domů na “české nebe”. Kamufláž letounu je v českých barvách a nese na trupu číslo 2514. Toto číslo nesl stroj MIG 15UTI z 30. sbolp (stíhací bombardovací letecký pluk), který působil až do roku 1982 na letišti v Hradci Králové. Letoun nese i charakteristický znak města Ostravy na přídi letounu, přesně tak, jak to měla tato hradecká patnáctka. Odlišností od původního zbarvení je „tygří“ zbarvení na kýlu, kterým se letoun hlásí ke spolupráci s NATO Tigers Association.
Neváhejte a kontaktujte nás! Určitě spolu něco vymyslíme!
objednat na míru