Je možné, že už jste ho viděli, možná v něm dokonce letěli nebo jste o něm alespoň slyšeli. Jaký je příběh našeho modrobílého vrtulníku BELL 206B, co všechno dokáže a další zajímavosti o tomto stroji na jednom místě…
Bylo nebylo, v jedné daleké zemi za širým oceánem ve městě Mirabel v Quebecu, kde společnost Bell Aircraft Corporation (nyní Bell Textron Inc.) založená Larry Bellem sestavila vrtulník BELL 206B Jet Ranger III. Psal se rok 1979, kdy tento jedno turbínový vrtulník pod svým tehdejším označením C-GMGN vzlétl ke svému prvnímu letu. Dlouhých 25 let pak sloužil pro kanadské společnosti, než byl převezen do USA a zapsán do tamního rejstříku pod novým označením N747P.
Avšak za nějaký čas se stal tento pětimístný vrtulník nechtěným, byl hozen na trh a dlouho čekal, kdo si ho vybere. A když už to vypadalo, že se nikdo neozve, přišla neočekávaná nabídka z jedné maličké země v samém srdci Evropy.
Prodáno!
Vrtulník se tedy vydal na dlouhou cestu přes oceán do České republiky k dobrým lidem ze společnosti HELI CZECH s.r.o., kteří vrtulník oprášili a vdechli mu nový život. Vrtulník byl v roce 2013 zapsán pod novým označením OK-HCE a začal zase konečně létat.
Kdybychom tento stroj měli vystihnout jedním slovem, byla by to spolehlivost. Slouží nám skvěle už pár let, a proto můžeme s klidným srdcem říct, že se jedná o opravdu velmi spolehlivý stroj, který i díky skvělé práci lidí v servisu společnosti HELI CZECH s.r.o. ročně nalétá 300–400 hodin, což je velmi slušná porce pro vrtulník v rukách soukromé společnosti.
Tento lehký víceúčelový vrtulník má celokovovou konstrukci a je opatřen dvoulistým nosným a také vyrovnávacím rotorem. Jak můžete vidět na obrázku, je vybaven pevným nezatahovatelným podvozkem, tzv. ližiny, díky kterému přistanete jako „do peřinky“. Pozor! Ližiny jsou navíc opatřeny ještě mezischodkem pro váš pohodlnější nástup a výstup.
Otázky, na které se hodně vás ptá a vždy vám na ně rádi odpovíme, ale přesto se pojďme podívat na našeho hrdinu pohledem čísel.
Výkon | 310 kW |
Maximální vzletová hmotnost | 1452 kg |
Váha vrtulníku | 803 kg |
Celkový objem palivových nádrží | 366 l |
Typ paliva | JET A-1 |
Spotřeba paliva | 100 l/h |
Cestovní vzdušná rychlost | 180 – 200 km/h |
Maximální vzdušná rychlost | 240 km/h |
Ano, byl. Možná vám na první pohled přijde, že je to už dávno, nicméně je zde nutné podotknout, že u vrtulníků to nefunguje jako u spotřebních automobilů. Všechny součásti helikoptéry mají zapsanou svou životnost, to znamená, kolik můžou nalétat hodin, anebo do kdy mohou být v provozu. Poté musí být tato část vyměněna za novou.
Jak již bylo zmíněno dříve, vrtulník BELL 206B je pětimístný. Vpředu na pravé straně sedí hlavní pilot vrtulníku, vedle něj potom může sedět druhý pilot anebo cestující. V zadním prostoru jsou další tři místa pro cestující. Nemusíte se obávat, naše lety dle předem naplánovaných tras kolem památek jsou naplánovány tak, aby je vrtulník obletěl z obou stran.
Jsou potřeba ještě další argumenty, abyste si let v tomto unikátním vrtulníku chtěli vyzkoušet? Ta možnost je blíž než si myslíte. V příštím roce máte možnost se tímto vrtulníkem proletět na více než 400 místech po celé České republice, zakoupit ho můžete ovšem už nyní a mít tak jistotu, že na vás zbyde místo a nebo ho můžete zakoupit pro své blízké pod stromeček jako dárek. Najděte si, kdy bude u vás. Vrtulník, jenž byl taky v mnoha filmech už pomalu startuje a letí k vám.
Nezapomeňte vyhlížet modrobílý vrtulník, třeba je to právě náš BELL 206B Jet Ranger III zapsán jako OK-HCE.
Tým FOR FREE DAYS